Од школске 2017/2018. настава у 5. разреду се реализује по новом наставном плану објављеном у Просветном гласнику број 6/2017. У циљу олакшање савладавања градива на овом сајту дају се основне информације за ученике. Додатни саадржаји су на Гугл учионици ОШ ХРШ и на Мудл порталу школе за ученике 5. разреда.
Назив предмета
|
ИНФОРМАТИКА И
РАЧУНАРСТВО
|
Циљ
|
Циљ наставе и учења информатике и рачунарства је оспособљавање ученика за управљање информацијама, безбедну комуникацију у дигиталном окружењу, производњу дигиталних садржаја и креирање рачунарских програма за решавање различитих проблема у друштву које се развојем дигиталних технологија брзо мења.
|
Разред
|
пети
|
Годишњи фонд
часова
|
36 часова
|
ОБЛАСТ / ТЕМА
|
ИСХОДИ
По завршеној
теми/области ученик ће бити у стању да:
|
САДРЖАЈИ
|
ИКТ
|
– наведе примену информатике и рачунарства у савременом животу – правилно користи ИКТ уређаје – именује основне врсте и компоненте ИКТ уређаја – прави разлику између хардвера, софтвера и сервиса – прилагоди радно окружење кроз основна подешавања – креира дигитални слику и примени основне акције едитовања и форматирања (самостално и сараднички) – креира текстуални документ и примени основне акције едитовања и форматирања (самостално и сараднички) – примени алате за снимање и репродукцију аудио и видео записа – креира мултимедијалну презентацију и примени основне акције едитовања и форматирања (самостално и сараднички) – сачува и организује податке – разликује основне типове датотека
|
- Предмет изучавања информатике и рачунарства.
- ИКТ уређаји, јединство хардвера и софтвера.
- Подешавање радног окружења.
- Организација података.
- Рад са сликама.
- Рад са текстом.
- Рад са мултимедијом.
- Рад са презентацијама.
|
ДИГИТАЛНА
ПИСМЕНОСТ
|
– реагује исправно када дође у потенцијално небезбедну ситуацију у коришћењу ИКТ уређаја; – доводи у везу значај правилног одлагања дигиталног отпада и заштиту животне средине – разликује безбедно од небезбедног, пожељно од непожељног понашања на интернету – реагује исправно када дођу у контакт са непримереним садржајем или са непознатим особама путем интернета – приступа интернету, самостално претражује, проналази информације у дигиталном окружењу и преузима их на свој уређај – информацијама на интернету приступи критички – спроводи поступке за заштиту личних података и приватности на интернету – разуме значај ауторских права – препознаје ризик зависности од технологије и доводи га у везу са својим здрављем – рационално управља временом које проводи у раду са технологијом и на интернету
|
- Употреба ИКТ уређаја на одговоран и сигуран начин.
- Правила безбедног рада на интернету.
- Претраживање интернета, одабир резултата и преузимање садржаја.
- Заштита приватности личних података.
- Заштита здравља, ризик зависности од технологије и управљање временом.
|
РАЧУНАРСТВО
|
– изводи скуповне операције уније, пресека, разлике и правилно употребљава одговарајуће скуповне ознаке – схвати математичко-логички смисао речи „и”, „или”, „не”, „сваки”, „неки”, израза „ако...онда” – зна алгоритме аритметике (сабирања, множења, дељења с остатком, Еуклидов алгоритам) и интерпретира их алгоритамски – наведе редослед корака у решавању једноставног логичког проблема – креира једноставан рачунарски програм у визуелном окружењу – сврсисходно примењује програмске структуре и блокове наредби – користи математичке операторе за израчунавања – објасни сценарио и алгоритам пројекта – анализира и дискутује програм – проналази и отклања грешке у програму
|
- Увод у логику и скупове: унија, пресек, разлика; речи „и”, „или”, „не”, „сваки”, „неки”, „ако...онда”.
- Увод у алгоритме аритметике: писмено сабирање, множење, дељење с остатком, Еуклидов алгоритам.
- Увод у тему програмирања.
- Радно окружење изабраног софтвера за визуелно програмирање.
- Алати за рад са графичким објектима, текстом, звуком и видеом.
- Програм – категорије, блокови наредби, инструкције.
- Програмске структуре (линијска, циклична, разграната).
|
Пројектни задатак
|
- – сарађује са осталим члановима групе у одабиру теме, прикупљању и обради материјала у вези са темом, формулацији и представљању резултата и закључака
- – одабира и примењује технике и алате у складу са фазама реализације пројекта
- – наведе кораке и опише поступак решавања пројектног задатка
- – вреднује своју улогу у групи при изради пројектног задатка и активности за које је био задужен
- – поставља резултат свог рада на интернет, ради дељења са другима, уз помоћ наставника
|
- Фазе пројектног задатка од израде плана до представљања решења.
- Израда пројектног задатка у групи у корелацији са другим предметима.
- Представљање резултата пројектног задатка.
|
| |
|